Звернення ВГО "Сила і Честь" до Прем'єр-міністра України «Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення»


З А Я В А

Шановний пане Прем’єр-міністре!
1 січня 2016 року вступив в силу Закон України «Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення», метою якого є забезпечення соціальної справедливості через надання можливості особам з числа колишніх військовослужбовців одержання належних їм сум пенсій, не нарахованих та не виплачених не з їх вини, без обмеження строком та технічне уточнення порядку застосування деяких норм Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Для досягнення вказаної мети Законом передбачено здійснення перерахунку пенсій відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій, не проведений з вини органів Пенсійного фонду та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. № 45, такий перерахунок здійснюється лише у разі прийняття Урядом рішення про осучаснення хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», або у зв’язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. 
Однак, востаннє такі правові підстави мали місце ще 01.01.2008 р. у зв’язку з запровадженням з цієї дати нових умов грошового забезпечення згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». Встановлені цією Постановою умови грошового забезпечення зазначеної категорії осіб залишаються незмінними й станом на сьогодні. При цьому, зміни розмірів окремих видів грошового забезпечення діючих військовослужбовців, що відбувались після вказаної дати, здійснювались виключно згідно з рішеннями керівників військових формувань та правоохоронних органів у межах наданих їм повноважень (без змін чинних умов грошового забезпечення).
Пунктом 17 Плану заходів на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 р. № 213-р., передбачено збільшення грошового утримання військовослужбовців шляхом підвищення посадових окладів та окладів за військовим званням. Для цього Міністерству оборони (далі - МО) України доручено до 31 березня 2015 року розробити та подати на розгляд Уряду проект Постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294.
Понад два роки Кабінет Міністрів України затягував виконання зазначеного вище заходу і лише 30 серпня 2017 року прийняв Постанову № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб, якою рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» змінено порядок нарахування грошового забезпечення військовослужбовцям. Зокрема, встановлено залежність розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (забезпечить щорічне зростання розміру грошового забезпечення в залежності від збільшення соціальних стандартів в державі). Також збільшено у структурі грошового забезпечення частку основних його видів (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років) до 60% та зменшено частку додаткових видів у структурі грошового забезпечення з 85% до 40%. Крім того, ліквідовано диспропорцію в розмірах грошового забезпечення в різних силових структурах і надано правові підстави для перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям.
3 жовтня 2017 року Верховна Рада України ухвалила пенсійну реформу, якою з-поміж іншого передбачено осучаснення пенсій уже з 1 жовтня 2017 року. Однак, влада і цього разу залишила на узбіччі військових пенсіонерів. Натомість, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» Верховна Рада доручила Кабінету Міністрів України до 1 листопада 2017 року підготувати й подати на розгляд парламенту законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перерахунку пенсій військовослужбовців з урахуванням оновленого Постановою Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 р. грошового забезпечення. Однак, Кабінетом Міністрів України проігноровано вимогу Закону - відповідний законопроект станом на 13 січня 2018 року до парламенту так і не внесено.
Поряд з тим, наприкінці 2017 року урядовці різного рівня слізно запевняли українців у тому, що військові пенсії будуть перераховані уже з 1 січня 2018 року. Так, 20 грудня 2017 року Міністр соціальної політики А. Рева оголосив «… старт реформи пенсійного забезпечення працівників силових відомств з першого січня 2018 року навіть у тому випадку, якщо Верховна Рада не встигне розглянути відповідний закон до кінця цього року» (див.: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2368454-pensii-dla-vijskovih-reva-zaaviv-pro-start-reformi-navit-bez-risenna-radi.html.).
Подібні обіцянки звучали й з Ваших вуст, шановний Володимире Борисовичу, на засіданні Уряду 20 грудня 2017 року. Особисто Ви заявили, що «… перерахунок пенсій військовослужбовцям треба зробити з 1 січня 2018 року, незалежно від того, коли буде ухвалений відповідний закон». Це залишилось лише словами і свідчить про намагання затягнути процес осучаснення військових пенсій та максимально нівелювати їх збільшення 
1.       Перерахунок уже призначених військових пенсій Уряд безпідставно пов’язує із внесенням змін до деяких законодавчих актів України щодо перерахунку пенсій військовослужбовців з урахуванням оновленого Постановою Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 р. грошового забезпечення. При цьому ні Ви, ні жоден інший високопосадовець не взяв на себе відповідальність за порушення строків підготовки та внесення до парламенту відповідного законопроекту.
Як стверджують експерти, підвищення пенсій військовим пенсіонерам уже з 1 січня 2018 року (як це обіцяли наші урядовці) жодним чином не потребує ухвалення нового законодавчого акту. Для цього достатньо ввести в дію Постанову Кабінету Міністрів № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Однак, 27 грудня 2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1052, якою внесено зміни до постанови № 704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». Ці зміни передбачають відтермінування на 1 рік довгоочікуваного перерахунку уже призначених військових пенсій та призупинення реалізації державної політики щодо відновлення соціальної справедливості.
Як видається, у такий спосіб Уряд безвідповідально віднісся до людей, які присвятили своє життя військовій службі і мали б сподіватися на відповідну турботу з боку держави та хоча б якусь соціальну справедливість. Натомість розвиток подій дає підстави для висновку, що влада планує виявити своє піклування про військових пенсіонерів якомога ближче до початку майбутніх виборчих перегонів, легковажно сподіваючись отримати від цього певні політичні дивіденди.
2.       Підготовлений Урядом законопроект з незрозумілих міркувань направлено до Ради національної безпеки і оборони (далі – РНБО). Тим самим, Кабінет Міністрів України, як видається, свідомо порушив вимоги статті 19 Конституції України про те, що «… органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.». Крім того, Уряд відверто знехтував встановленим порядком підготовки та прийняття рішень (у тому числі щодо підготовки та внесення до Верховної Ради України відповідних законопроектів), встановлений Регламентом Кабінету Міністрів України. Адже у Регламенті відсутні будь-які вказівки на необхідність погодження розроблених Урядом законопроектів в РНБО.
Крім того, видається доцільним звернути увагу на те, що, відповідно до статті 107 Конституції України, РНБО є ЛИШЕ координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України, на який статтею 3 Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України» покладено виконання таких функції: 1) внесення пропозицій Президентові України щодо реалізації засад внутрішньої і зовнішньої політики у сфері національної безпеки і оборони; 2) координація та здійснення контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони у мирний час; 3) координація та здійснення контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони в умовах воєнного або надзвичайного стану та при виникненні кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України. Тож усі спроби погодити текст вказаного законопроекту з РНБО може свідчити лише про намагання Уряду свідомо затягнути процес осучаснення уже призначених військових пенсій та перекласти відповідальність за допущені прорахунки та порушення законодавчих приписів на інший колегіальний орган, який не має на те закріплених у законодавстві повноважень.
3.       При підготовці згаданих вище рішень Уряду посадовцями свідомо створено обставини, які негативно впливають на рівень довіри населення до органів виконавчої влади. Так, на інформаційні запити з вимогою надати копії проектів відповідних нормативно-правових документів запитувачами неодноразово одержано необґрунтовану відмову.
Окремо слід зазначити, що громадські обговорення нормотворчих ініціатив Уряду з цього питання не проводяться навіть після наполегливих вимог та нагадувань зробити це у встановлені законодавством спосіб і строки. Хоча Регламентом Кабінету Міністрів України передбачено проведення громадських обговорень проектів актів Кабінету Міністрів, що мають важливе суспільне значення і стосуються прав та обов'язків громадян, а також проектів, які передбачають надання пільг, переваг окремим суб'єктам господарювання, делегування функцій, повноважень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, зокрема, організаціям недержавної форми власності.
З огляду на усе викладене Всеукраїнська громадська організація «Сила і Честь» вбачає за необхідне висловити категоричну незгоду з нинішнім курсом Кабінету Міністрів України у сфері пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їхніх сімей. Рішення Уряду, яким осучаснення уже призначених військових пенсій відтерміновано щонайменше на рік, вважаємо таким, що може завдати суттєвої шкоди національній безпеці України особливо тоді, коли держава перебуває у стані збройного конфлікту з Російською Федерацією.
На наш погляд, продовження реалізації такого безвідповідального недержавницького підходу до вирішення проблеми лише спонукатиме військовослужбовців до масового звільнення з військової служби, що неминуче призведе до деморалізації та дестабілізації ситуації у всьому безпековому секторі.
На підставі викладеного Всеукраїнська громадська організація «Сила і Честь»  вимагає:
1.       Скасувати постанову Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1052 щодо внесення змін до постанови № 704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
2.       Вжити невідкладних заходів для перерахунку з 1 січня 2018 року уже призначених військових пенсій відповідно до положень постанови № 704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
3.       Розглянути питання про відповідальність усіх службових та посадових осіб Кабінету Міністрів України, які своїми діяннями вчинили згадані вище порушення конституційних та законодавчих приписів.
У разі ігнорування наведених вище вимог Всеукраїнська громадська організація «Сила і Честь» змушена буде спільно з іншими неурядовими організаціями вжити в межах законодавства України всі необхідні заходи для захисту прав і законних інтересів військовослужбовців та членів їхніх сімей, а також військових пенсіонерів. З повагою,
Від Президії Головної Ради Всеукраїнської громадської організації 
«Сила і Честь» (СІЧ):

І.П. СМЕШКО, генерал-полковник, Голова Комітету з питань розвідки при Президентові України (1995-1998 рр., 2004-2005 рр.), начальник Головного управління розвідки Міністерства оборони України (1997-2000 рр.), заступник, перший заступник, в.о. Секретаря Ради національної безпеки і оборони України (2000-2003 рр.), Голова Служби безпеки України (2003-2005 рр.)
О.Т. КІХТЕНКО, генерал армії України, командувач внутрішніми військами МВС України (2005-2010 рр.), голова Донецької ОДА (2014-2015 рр.)
Ю.Е. ЧЕРКАСОВ, генерал-полковник міліції, перший заступник державного секретаря МВС України (2003-2004 рр.)
В.А. ТИМОШЕНКО, генерал-лейтенант, перший заступник Голови Служби безпеки України – керівник Антитерористичного центру при Службі безпеки України (2005-2006 рр.)
М.С. ОБИХОД, генерал-лейтенант юстиції, заступник Генерального прокурора України (1995, 1998-2002 рр.), заступник Голови Служби безпеки України (2003-2005 рр.)
С.І. ТУЗ, генерал-лейтенант, заступник Голови Служби безпеки України (2004-2005 рр.)
А.С. ДОВГОПОЛИЙ, доктор технічних наук, професор, керівник Апарату Ради національної безпеки і оборони України (1994-1996 рр.), заступник Міністра оборони України по озброєнню – начальник озброєння Збройних Сил України (1996-2000 рр.)
Л.А. ЛУЗАН, генерал-майор юстиції, військовий прокурор Західного, Центрального регіонів (2000-2010 рр.)
С.В. ДРЬОМОВ, полковник запасу, кандидат юридичних наук, член Національної спілки журналістів України.